De zelfgestuurde leerkracht

We willen onze leerlingen graag zelfgestuurder maken, maar hoe zit het eigenlijk met onze eigen zelfsturing? Leerkrachten die zelf de effectiviteit van zelfgestuurd leren hebben ervaren, zijn meer geneigd om dit ook bij hun leerlingen te bevorderen. Het geloof in je eigen kennen en kunnen heeft alvast een positieve invloed op de motivatie en resultaten van je leerlingen. We moeten weliswaar erkennen dat je als leerkracht op heel wat vlakken erg gestuurd wordt. Nochtans mag dit geen uitvoerende job zijn. Als leerkracht ben je een regisseur, een architect, de kapitein op het schip,.... Toch kan het op sommige momenten voelen alsof we alles aan het ondergaan zijn. 


Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat er maximaal ingezet wordt op onze eigen autonomie, betrokkenheid en competenties? Ook hier: geen zelfsturing zonder sturing. Duidelijke richtlijnen, een kader en structuur zijn nodig, maar daarnaast willen we ook inspraak, met onze collega's overleggen, onze talenten maximaal kunnen inzetten. Wij gaan voor lesgeven met goesting!

  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, pp. 117-148.
  • Bryce, D., & Whitebread, D. (2012). The Development of metacognitieve skills: evidence form observational analysis of young children's behavior during problem-solving. Metacogition and Learning, 7, pp. 197-217. https://doi.org/https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-012-9091-2
  • Butler, D. (2021). Enabling educators to become more effective supporters of SRL. Commentary on a special issue. Metacognition and Learning, 16(2), pp. 667-684.
  • Cleary, T., & Platten, P. (2013). Examining the correspondence between self-regulated learning and academic achievement. A case study analysis. In Education Researvh International (pp. 1-18).
  • De Mey, S. (2023, februari 17). Zelfsturing en zelfregulerende vaardigheden. (E. Vanlook, Interviewer)
  • Digitalisering: een magische oplossing tegen administratieve lasten? (z.d.). Universiteit Gent. https://www.ugent.be/eb/mio/nl/actueel/nieuws/digitalisering_jolien_muylaert
  • Dignath, C. (2021). For unto every one that hath shall be given; teachers' competence profiles regarding the promotion of self-regulated learning moderate the effectiveness of short-term teacher training. Metacognition Learning 16, pp. 555-594. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s11409-021-0921-x
  • Dignath, C., & Büttner , G. (2008, november 1). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition and Learning 3, pp. 231-264.
  • Dignath, C., & Veenman, M. (2020). The Role of Direct Strategy Instruction and Indirect Activation of Self-Regulated Learning. Evidence from Classroom Observation Studies. In Educational Psychology Review, 33 (pp. 489-533).
  • Dignath, C., & Veenman, M. (2021). The role of direct strategy instruction and indirect activation of self-regulated learning - evidence from clasroom observation studies. Educational Psychology Review, 33(2), pp. 489-533. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s10648-020-09534-0
  • Donker, A., de Boer, H., Kostons, D., Dignath van Ewijk, C., & van der Werf, M. (2014). Effectiveness of learning strategy instruction on academic performance: A meta-analysis. In Educational Research Review, 11 (pp. 1-26).
  • GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. (2020, 17 november). Zelfsturend leren aan GO! Campus FLX in Leopoldsburg [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bMbSnMtewzQ
  • Goossens, S. (2023). Planlast op school: “Foert zeggen lost weinig op” Klasse. https://www.klasse.be/622739/planlast-impact-motivatie-leraren/
  • Karlen, Y., Hirt, C. N., Jud, J., Rosenthal, A., & Eberli, T. D. (2023). Teachers as learners and agents of self-regulated learning: The importance of different teachers competence aspects for promoting metacognition. Teaching and Teacher Education, 125, 104055. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104055
  • MacLeod, A., Coates, E., & Hetherton, J. (2008). Increasing well-being through teaching goal-setting and planning skills. Results of a brief intervention. In Journal of Happiness Studies, 9(2) (pp. 185-196).
  • Paris, S., & Paris, A. (2001). Classroom Applications of Research on Self-Regulated Learning. Educational psychologist, 36(2), pp. 89-101. https://doi.org/https://doi.org/10.1207/S15326985EP3602_4
  • Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren: Hoe? Zo! Tielt: Lannoo Campus.
  • Perels, F., Merget-Kullmann, M., Wende, M., Schmitz, B., & Buchbinder, C. (2010). Improving self-regulated learning of preschool children: Evaluation of training for kindergarten teachers. The British Journal of Educational Psychology, 79, pp. 311-327. https://doi.org/https://doi.org/10.1348/000709908X322875
  • Sá Azevedo, Â., Cesar Dias, P., Salgado, A., Guimarães, T., Lima, I., & Barbosa, A. (2012). Teacher-Student Relationship and Self-Regulated Learning in Portuguese. Paidéia 22 (52), pp. 197-206. https://doi.org/https://doi:10.1590/S0103-863X2012000200006
  • Sáez-Delgado, F., López-Angulo, Y., Mella-Norambuena, J., Baeza-Sepúlveda, C., Contreras-Saavedra, C., & Lozano-Peña, G. (2022). Teacher Self-Regulation and Its Relationship with Student Self-Regulation in Secondary Education. Sustainability 14(24), 16863. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/su142416863
  • Sins, P. (2023). Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf, maar hoe dan wel? Hogeschool Rotterdam Uitgeverij.
  • Steinberg, L. (2015). Age of Opportunity: Lessons from the New Science of Adolescence. Houghton Mifflin Harcourt.
  • Theobald, M. (2021, July). Self-regulated learning training programs enhance university students’ academic performance, self-regulated learning strategies, and motivation: A meta-analysis. Contemporary Educational Psychology, 66(1), Article 101976. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101976
  • Wigfield, A., Klauda, S., & Cambria, J. (2011). Influences on the development of academic self-regulatory processes. In B. J. (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance(pp. 33–48). New York: Routledge/Taylor & Francis Group.