De fysieke leeromgeving

Wanneer we het daarnet hadden over onze maatschappij die een razendsnel tempo aan het veranderen is, zien we helaas dat onze leeromgevingen heel vaak nog niet mee geëvolueerd zijn. Vergelijk zelf maar eens deze foto van klas uit de jaren 30 en een hedendaagse klas. De maatschappij verandert razendsnel, maar onze fysieke leeromgeving verandert vaak nog niet mee. Voor onderwijs in de 21ste eeuw heb je een leeromgeving uit de 21ste eeuw nodig:


"Even kort door de bocht: de school van toen, richtte zich op de samenleving van toen. Elk kind in een bank met hetzelfde boek voor zich, onderwezen door de professional vooraan de klas. Vandaag kennen we een nieuwe, andere samenleving, die ook een nieuwe vorm van onderwijs veronderstelt."

(Haal meer uit je school: inspiratiegids, 2018)





Als we willen inzetten op zelfgestuurd leren, dan is het waardevol om de fysieke leeromgeving daarop af te stemmen. De leeromgeving kan de principes van zelfgestuurd leren in een krachtige leeromgeving faciliteren. Op die manier werkt de leeromgeving ondersteunend voor jouw lessen.

Ook een goed idee is het verruimen van de fysieke leeromgeving tot buiten de klas, of zelfs buiten de school. Dit zorgt er niet alleen voor dat leerlingen aangemoedigd worden zelf vragen te stellen en kritisch na te denken, maar stimuleert ook het actief leren en het gebruik van het netwerk rond de school. Kortom, de fysieke leeromgeving moet een plek zijn die aansluit bij het leerproces, eerder dan een plek waaraan het leerproces zich moet aanpassen.