Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "ICT als hulpmiddel bij differentiatie"-module.

  • Prétoetsjes als differentiatie op instructie in Bookwidgets (pdf)

    Juf Stien, leerkracht in GO! Basisschool Klim Op Zandbergen, laat haar leerlingen een testje op bookwidgets maken over een nog niet gezien onderdeel. Leerlingen zien na afloop hun fouten. Ze duiden in hun werkboek aan waar ze nog extra uitleg over nodig hebben. Afhankelijk van waar leerlingen nog ondersteuning nodig hebben volgen ze de verlengde instructie van de juf mee of mogen ze versneld zelfstandig aan de slag.  

  • Leerlingen ondersteunen en bijsturen aan de hand van een Bookwidget

    Kyara De Vos, leerkracht Nederlands in het Atheneum Herzele, geeft regelmatig formatieve Bookwidgets bij de weekplanning van leerlingen, zoals in dit voorbeeld


    Op basis van deze informatie zal Kyara leerlingen met een tekort extra uitleg en/of oefeningen geven om zich bij te sturen vooraleer ze een summatieve toets krijgen.


  • Spreadsheet als hulpmiddel voor verwerking van rekenoefeningen (pdf)

    Juf Laila, leerkracht in de GO! Basisschool Klim Op Zandbergen, laat haar leerlingen een spreadsheet met rekenoefeningen maken. De spreadsheet toont direct of de oefening juist/fout is en waar ze fout zijn (groen = goed, rood = fout). Wanneer ze een rood vakje te zien krijgen, moeten de leerlingen hun fout proberen zoeken en oplossen, als ze het niet vinden moeten ze uitleg vragen bij de juf die rondloopt. 


  • Klasse: Leerachterstand aanpakken met adaptieve leeromgeving

    Leerachterstand aanpakken en differentiëren, het loopt in Basisschool De Startbaan op wieltjes. Ook tijdens corona. Want in hun adaptieve leeromgeving staan de online lessen en oefeningen op maat klaar.


    Lees het artikel

  • Klasse: Adaptieve tools: 5 voordelen

    De secundaire Freinetschool ‘tvier in Kortrijk staat vaak vooraan in de rij om nieuwigheden uit te proberen. Het team zoekt al jaren zijn weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw. 


    Lees het artikel

  • Klasse: ICT in de kleuterklas: meer dan pret met de tablet

    Kleuters groeien op tussen schermen. Maar daarom swipen ze nog niet zelfstandig digitale vaardigheden bij elkaar. ICT-coördinator Ann en kleuterleraar Anneloor: “Als we tablets reduceren tot amusement dan onderschatten we kleuters.” Daarom start een prikkelende ICT-leerlijn in Montessorischool Klimop Gent al in de kleuterklas. 


    Lees het artikel