Tijdens een onderwijsleergesprek zal je via vragen nagaan of de leerlingen de leerstof begrijpen. Je zet ze aan om analytisch of creatief na te denken. Leraar en filosoof Mathias Vander Hoogerstraete deelt zijn vraagtechnieken, want volgens hem zorgt een juiste vraag ervoor dat leerlingen zich een stukje leerstof eigen maken.
Hij vergelijkt goede vragen stellen met zwemmen: iedereen kan het leren maar verwacht niet dat je meteen duikt. Als leraar moet je oefenen om spontaan goede vragen te stellen. Begin klein en niet elke vraag hoeft complexe denkniveaus te bereiken.
Wees voorbereid om een absurd antwoord op te vangen, concrete feedback te geven en het gesprek te leiden. Om je hierop voor te bereiden denk je op voorhand na over welke antwoorden kunnen leerlingen geven en welke vervolgvragen jij kan stellen om sturing te geven naar de uitkomst.
Met goede vragen kan je verschillende denkniveaus aanspreken:
Maar ook bij kennisvakken is het belangrijk open vragen te stellen, zoals in wiskunde. Vergeet niet dat elke formule ooit begon met een open vraag:
| ||
Hoe zorg je ervoor dat de hele klas meedenkt? Durf afwijken van het klassieke vingertje. Denk na over technieken om klassikaal te antwoorden:
|