Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Variatie in werkvormen"-module.

  • Klasse: Zo stel je goede vragen in je les

    Via vragen ga je na of je leerlingen de leerstof begrijpen, je zet ze aan om analytisch of creatief te denken en wakkert hun nieuwsgierigheid aan. Hoe doe je dat goed in je klas? Leraar en filosoof Mathias Vander Hoogerstraete deelt zijn vraagtechnieken, ook voor vakken die zich minder lenen tot debat. 


    Lees meer

  • Klasse: Praatkaartjes voor een geslaagd groepsgesprek (pdf)

    Leerlingen die naar elkaar luisteren, informatie uitwisselen en elkaars mening met argumenten in vraag stellen. En dat allemaal in een sfeer van vertrouwen en respect. Hoe je dat klaarspeelt voor je groepsgesprek? Met deze praatkaartjes en heldere gespreksregels. Je vindt er voor de jongste leerlingen, voor de lagere school en voor het secundair onderwijs.


    Lees meer

  • Klasse: Tekenen in de theorieles

    Leraar Li’s test voor Klasse werkvormen uit die voor haar nieuw zijn. “Ik laat me graag inspireren door blogs, boeken of podcasts, maar blijf vaak zitten met de vraag: hoe werkt dat dan in de praktijk?” 

    Aflevering 2:

    Laat leerlingen tekenen tijdens de les


    Lees meer en bekijk de video


  • Klasse: Storytelling in de klas

    Leraar Wout verknipt alle leerstof wereldoriëntatie tot een groot verhaal. Met geheimzinnige personages op een eiland in de Bermudadriehoek, escape rooms en een 20-zijdige dobbelsteen halen zijn leerlingen de leerdoelen. Reis mee naar het Eiland en ontdek storytelling in de klas. 


    Lees meer

  • Klasse: Storytelling: 10 technieken voor in je les

    Lesgeven lijkt op toneel spelen. Met deze 10 technieken uit storytelling van regisseur en leraar Marcel van der Pol vang je de aandacht van je leerlingen. 


    Lees meer

  • Spelbord als inoefening van geziene leerstof

    Lenka Vander Meeren, leerkracht in het Atheneum Herzele, maakte voor het vak verzorging een spelbord, waarbij de vakjes een verschillende kleur hadden. Bij iedere kleur hoorde een vraag of praktijkopdracht over de geziene leerstof. 



    De leerlingen vonden het een toffe manier om te leerstof in te oefenen!