Een groeimindset

Zeggen jouw leerlingen vaak: “Ik kan dat niet”? Of vinden ze dat ze geen talent hebben, niet gemotiveerd zijn? Dan zitten ze vast in een fixed mindset. Ze leren minder makkelijk en dat wekt frustraties op.


Leerlingen met een groeimindset daarentegen zeggen: “Ik kan dat nóg niet”. Ze zijn op groei gericht, gaan uitdagingen aan, leren uit fouten en beseffen dat ze door inspanning en zelfvertrouwen succes kunnen bereiken.


Hoe leerlingen over zichzelf denken, heeft een invloed op ze leren en zeker ook op hoe ze zich voelen. Een leerling die vaak zegt dat het toch niet gaat lukken, sluit zich af voor nieuwe informatie. Wie op groei is gericht, leert uit fouten. Welke mindset heb jij? Wie in jouw klas heeft een fixed, en wie een growth mindset? En hoe buig je dat als leraar om? Daar staan we in deze module bij stil.


Om een groeimindset bij je leerlingen te ondersteunen is het natuurlijk belangrijk dat je zelf vanuit een groeiperspectief naar jezelf en je leerlingen kijkt. 


Wat ontdek je in deze module:

  • Heb jij een vaste of een groeimindset?
  • Een vaste versus een groeimindset
  • Hoe stimuleer je een groeimindset? 7 tips
  • Op weg naar een groeimindset: praktijkvoorbeelden


noot: Over de effecten van "growth mindset"-interventies op de leerprestaties van leerlingen lopen de wetenschappelijke inzichten uiteen. Sommige meta-analyses tonen geen effect, andere studies tonen wel een effect, weliswaar eerder gelinkt aan welbevinden dan aan leerwinst. We gaan er alleszins vanuit dat inzetten op een groeimindset sterk te verkiezen is, boven leerlingen te laten geloven dat groei niet tot de mogelijkheden behoort.