Feedback geven

Effectieve feedback geven is een essentieel onderdeel bij formatief handelen. Deze kunnen niet losgekoppeld worden van elkaar, meer nog: ze versterken elkaar. Door de toenemende aandacht voor deze manier van lesgeven, lijkt feedback een toverwoord dat zorgt voor leerrendement. Niets is minder waar, effectieve feedback geven, vraagt een doordachte aanpak van jou als leerkracht. 


Wat ontdek je in deze module:

  • Effectieve feedback bestaat uit feed-up, feedback en feedforward

  • De 5 D’s van goede feedback

  • Kwaliteitsbesef bij leerlingen ontwikkelen

  • Een inspiratiedoos met verschillende manieren om feedback te geven

Bureau. (2022, 28 maart). Het geheim van goede feedback. Metis Onderwijsadvies. https://metis-onderwijsadvies.nl/2016/01/12/het-geheim-van-goede-feedback/ 

De 5 D’s van goede feedback. (2022, 18 oktober). X, Y of Einstein? https://pedrodebruyckere.blog/2022/10/18/de-5-ds-van-goede-feedback/ 

Formatieve evaluatie? Een toolbox vol inspiratie! (z.d.). Karel de Grote Hogeschool Antwerpen. Geraadpleegd op 23 september 2022, van https://www.kdg.be/onderzoek-en-expertise/formatieve-evaluatie-een-toolbox-vol-inspiratie

Frederix, S. (2021, 13 december). Do’s en don’ts van digitale feedback. Klasse. https://www.klasse.be/304580/dos-en-donts-van-digitale-feedback/ 

GO! Pro - Feedback geven aan leerlingen op school. De motiverende kracht van woorden. (z.d.). https://pro.g-o.be/communicatie-publicaties/publicaties/go-publicatiefonds/feedback-geven-aan-leerlingen-op-school-de-motiverende-kracht-van-woorden 

Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. https://doi.org/10.3102/003465430298487 

Kerpel, A. (2021, 8 december). Leren zichtbaar maken. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/leren-zichtbaar-maken.php 

NRO | Formatief evalueren: wat, wanneer en hoe? (z.d.). NRO.

Peeters, W. (2021, 10 september). Handvatten om effectieve feedback te geven. Vernieuwenderwijs. https://www.vernieuwenderwijs.nl/handvatten-effectieve-feedback-geven/ 

Peeters, W. (2022, 21 juni). Formatief handelen en de drie functies van toetsing. Vernieuwenderwijs. https://www.vernieuwenderwijs.nl/formatief-handelen-functies-toetsing/ 

Royackers, J. (2021, 3 februari). 15 tips om efficiënt en effectief feedback te geven aan je leerlingen. Schoolmakers. https://www.schoolmakers.be/blog/15-tips-om-efficient-en-effectief-feedback-te-geven-aan-je-leerlingen/ 

Vanhoof, S. & Speltincx, G. (2022). Feedback in de klas: Verborgen leerkansen. Lannoo.