Hoe creëer je een krachtige leeromgeving?

Hoe daag jij cognitief sterke leerlingen uit? Katrijn De Waele legt alvast uit hoe zij dat doet:




Door zelfgestuurd leren te integreren in het lesgebeuren, kan je als leerkracht beter inspelen op de verschillende noden van elke leerling in jouw klas. Je wisselt af in de sturing die je geeft aan elke leerling om zijn leerproces in handen te nemen. Dit kan je doen door aan cognitief sterke leerlingen bijvoorbeeld meer ruimte te geven, verscheidenheid aan opties te geven om te versnellen, diverse verdiepingsmogelijkheden aan te bieden ... waarbij je rekening houdt met de autonomie, verbondenheid en competentie van de leerling.


  • Autonomie: Geef CSF-leerlingen keuzes in welke taken ze uitvoeren naargelang talenten, interesses,... en in de manier waarop ze een taak aanpakken.
  • Verbondenheid: Scherm CSF-leerlingen niet af van de andere leerlingen. Zet hen bijvoorbeeld in om jou te helpen bij het geven van instructies. Ze kunnen zo verlengde instructies geven aan kleine groepjes medeleerlingen die de leerstof nog niet helemaal onder de knie hebben.
  • Competentie: Laat CSF-leerlingen hun talenten ontdekken, gebruiken en deze verder ontwikkelen en doorgeven.