Hoe creëer je meer leerkansen door peer tutoring?

Met peer tutoring kan je een vat vol leerkansen creëren. Hoe kan je zowel als leerkracht, als leerling en als tutor (medeleerling) deze effectieve leermethode inzetten?







Hoe pak je het aan, waar moet je aandacht aan besteden om peer tutoring te laten slagen?


  • Interactie tussen de tutorleerling en de medeleerling is cruciaal. Leerlingen leren effectiever wanneer ze de leerstof 1 op 1 aan elkaar uitleggen. Leerlingen leren graag en goed wanneer een medeleerling de leerstof overbrengt. Door de intensiviteit en kleinschaligheid is deze begeleiding zeer effectief voor het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen en om leerachterstanden weg te werken. Maar ook tutors boeken leerwinst. Wie iets uitlegt aan een ander moet de leerstof door en door kennen én wordt zich ook bewuster van de eigen aanpak en valkuilen.

  • Als leraar behoud je de verantwoordelijkheid. De tutor neemt de rol van leraar niet over, maar die verandert wel. Als leraar heb je een helikopterzicht over de verschillende groepjes waar je kan gaan bijsturen. Doordat de tutor zich ontfermt over het leerproces van een individuele leerling, kan je als leerkracht het leerproces van elke leerling beter opvolgen en indien nodig verlengde instructies voorzien.

  • Peer tutoring is meer geschikt om het geleerde te bestendigen dan om nieuwe leerstof te introduceren. Hiervoor zijn instructiemomenten van de leerkracht noodzakelijk. Peer tutoring kan het best als aanvulling gebruikt worden.

  • Reflectie is tot slot een belangrijke voorwaarde omdat je op dat moment de vaardigheden van de tutors aanscherpt en je zelf leert waar de knelpunten liggen: waar lag de focus? Wat waren goede vragen? Hoe gaf je constructieve feedback? Wat als je zelf even het antwoord niet wist? Peer tuotoring is namelijk bijzonder effectief als tutors begeleid worden om te zorgen dat de kwaliteit van de peerinteractie hoog is.