Een coachende aanpak

In dit leerpad krijg je een zicht op hoe je als leerkracht een coachende rol kan opnemen. Wat houdt dat precies in een coachende aanpak? Het betekent alvast niet dat je je leerlingen van aan de zijlijn staat toe te roepen. Een goede sportcoach staat immers ook niet aan de zijlijn te roepen, maar kent z'n team en de sporters en weet wat die nodig hebben: oppeppen, een voorbeeld tonen, aan het zelfvertrouwen werken, een oefening samen doen, ... 


Ook als leerkracht doe je veel meer dan enkel je kennis overdragen. Je geeft je leerlingen maximale groeikansen. Je werkt ontwikkelingsgericht. Je doet dit door te bouwen aan een positief klasklimaat. Een goede relatie met je leerlingen is hierbij belangrijk. Je ondersteunt jouw leerlingen actief bij het behalen van hun doelen. 


Wat ontdek je in deze module:

  • Wat is coachen?
  • Het GRROW-model
  • Doelen van je coaching SMART formuleren
  • Hoe pak je een coachingsgesprek aan?