Gelijke onderwijskansen voor iedereen
Hoe kom je tegemoet aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen? Sommige leerlingen krijgen van thuis uit minder ondersteuning bij de ontwikkeling van zelfgestuurde vaardigheden en hebben zo een grotere kans om doorheen hun schoolcarrière een achterstand op te bouwen.
Door als leerkracht in te zetten op zelfsturing en kleine extra acties te ondernemen, kan je meewerken aan het creëren van gelijke onderwijskansen en leerachterstanden helpen te voorkomen. De acties die je onderneemt kunnen alle leerlingen verder brengen in hun leerproces, niet alleen de leerlingen met GOK-indicatoren. Je werkt op die manier aan een geïntegreerd ondersteuningsaanbod voor iedereen.
Wat ontdek je in deze module:
- Welke leerlingen behoren tot een risicogroep?
- Aandacht voor kwetsbare doelgroepen
- Hoe kan je kwetsbare leerlingen ondersteunen?
Bronnen
- Afkir, F., Calleeuw, H., Goedhart, R., Morrish, H., Poeze, M., Van Maele, D., Vanneste, S., & Vanobberghen, E. (2021). In dialoog voor een inclusieve leeromgeving. Interreg 2 Seas Mers Zeeën SIREE.
- Ash, C., & Huebner, E. S. (2001). Environmental events and life satisfaction reports of adolescents: A test of cognitive mediation. School Psychology International, 22(3), 320–336. https://doi.org/10.1177/0143034301223008
- Blundell, R., Costa Dias, M., Joyce, R., & Xu, X. (2020). COVID - 19 and Inequalities. Fiscal Studies, 41(2), 1–33.
- Bolger, K., E., Patterson, C. J., Thompson, W. W., & Kupersmidt, J. B. (1995). Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermittent family economic hardship. Child Development, 66, 1107-1129. doi: 10.1111/1467-8624.ep9509180278
- Callan, G., Finch, H., Marchant, G. & German, R. (2016). Metacognition, Strategies, Achievement, and Demographics: Relationships Across Countries, Educational Sciences: Theory & Practice, 16(5) p. 1485–1502 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1115048.pdf
- Diamond, A., W. S. Barnett, J. Thomas & S. Munro (2007). Preschool Program Improves Cognitive Control. Science. 30 November 2007: 1387-1388.
- Franck, E. (2021, 17 mei). Huiswerk, thuismilieu en het Gelijke Onderwijskansenbeleid. KU Leuven. https://www.rodekruis.be/storage/prov/provincie-antwerpen/17-05-2018- symposium-emilie-franck.pdf
- Frederix, S. (2022, 15 september). Inclusief leren: haal meer uit je computer voor élke leerling. Klasse. Geraadpleegd op 29 mei 2023 via https://www.klasse.be/572641/inclusief-leren-digitale-tools/
- Gezond Leven. (z.j.). Gezondheidsmatrix als beleidsinstrument voor preventief gezondheidsbeleid. Geraadpleegd op 7 juni 2023 via https://www.gezondleven.be/kwaliteitsvolle-gezondheidsbevordering/ga-voor-mix van-strategie%C3%ABn/gezondheidsmatrix-als-beleidsinstrument-voor-preventief gezondheidsbeleid
- Howse, R. B., Lange, G., Farran, D. C., & Boyles, C. D. (2003). Motivation and self-regulation as predictors of achievement in economically disadvantaged young children. The Journal of Experimental Education, 71(2), 151-174. doi:10.1080/00220970309602061
- Miech, R, & Hauser, R., M. (2001). Socioeconomic Status and Health at Midlife: A Comparison of Educational Attainment with Occupation-Based Indicators. Annals of Epidemologt 11 (2): 75-84
- Onderwijs Vlaanderen. (z.j.). Ondersteuning van scholen. Geraadpleegd op 17 mei 2023 via https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/gelijke-onderwijskansen/ondersteuning-van scholen
- Schouppe, J. (2020, 13 februari). Help je leerlingen studeren, maak een podcast. Klasse. Geraadpleegd op 14 juni 2023 via https://www.klasse.be/216250/maak-een podcast/
- Smits, B. (2023). Ex-OKAN’er in de klas: Tips voor leerkrachten. https://drive.google.com/file/d/1k2lsVqlZzMdBEHFT6wlBtc9c8cSEE_U9/view
- Van Camp, T. (2021, 14 september). Elke leerling sterker in zelfstandig werk: 4 stappen. Klasse. Geraadpleegd op 14 juni 2023 via https://www.klasse.be/5579/stappenplan zelfstandig-leren/
- Van Damme, D. (2021, 19 januari). Kan een leerling pas presteren als hij zich goed voelt?. Klasse. Geraadpleegd op 19 mei 2023 via https://www.klasse.be/253297/kan leerling-pas-presteren-op-school-als-hij-zich-goed-voelt/
- Van Oosten, N. (2021, 6 september). Zelfsturing in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Uitgeverij Lannoo.
- Vandewalle, I. (2021, 1 september). Een ex-OKAN-leerling in mijn klas. Wat nu?. Klasse. Geraadpleegd op 29 mei 2023 via https://www.klasse.be/277483/een-ex-okan leerling-in-mijn-klas-wat nu/#:~:text=goed%20voor%20ex%2DOKAN'ers,Spreek%20traag%20en%20duidelijk.
- Veen, I. van der, Weijers, D., Dikkers, A.L.C., Hornstra, L. & Peetsma, T.T.D. Een praktijkreviewstudie naar het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Vuyk, R. (1995). Opgroeien onder moeilijke gezinsomstandigheden. Utrecht: De Tijdstroom.