Welke leerlingen behoren tot een risicogroep?

Alle leerlingen zouden dezelfde mogelijkheden moeten krijgen op school. Daarom wordt speciale aandacht gegeven aan kinderen uit kansarme gezinnen zodat uitsluiting, sociale scheiding en discriminatie tegen gegaan wordt. 


De sociaal-economische status (SES) van leerlingen is namelijk een belangrijke voorspeller voor verschillen tussen leerlingen in cognitieve en niet-cognitieve uitkomsten. In de onderwijscontext gebruikt men de volgende indicatoren om te spreken van een SES-leerling:  


  • De thuistaal van de leerling is niet de onderwijstaal.  
  • De leerling ontvangt een schooltoeslag. 
  • De moeder is niet in het bezit van een diploma of getuigschrift van het hoger secundair onderwijs (hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder). 
  • De leerling wordt tijdelijk of permanent buiten het eigen gezinsverband opgenomen.
  • De ouders behoren tot de trekkende bevolking.

Voor leerlingen die beantwoorden aan één of meer van deze indicatoren krijgt een school,  met SES-lestijden, extra omkadering en werkingsmiddelen. Op deze manier probeert de overheid alle leerlingen dezelfde mogelijkheden te bieden.