Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Positief en veilig leerklimaat"-module.
Hoe laat je leerlingen uitblinken, zonder dat ze bezwijken onder prestatiedruk? Eiji Sakayama, directeur van de Japanse school in Brussel, bedacht daarvoor deze leuke 'Complimentenboom'. "Ik wil dat mijn leerlingen zich goed voelen. Dan leren ze ook meer".
"Duidelijk zeggen wat kan, mag en moet in de klas. Daarvoor pleit Gilberte Verbeeck. Ze staat al meer dan 30 jaar voor de klas. Als praktijklector verdiepte ze zich ook in de theorie rond klasmanagement. Uit die ervaring puurt ze 5 tips voor goede klasregels."
Dit artikel bevat ook voorbeelden van Individuele vragenlijst (Word docx) + babbelblad (Word docx) en een Inlichtingenblad (Word docx) + regel- en verwachtingenblad Wiskunde (Word docx).
https://www.klasse.be/148776/5-tips-voor-duidelijke-klasregels-met-effect/
Kieresoe is een platform voor kennisdeling op gebied van positieve groepsvorming.
We richten ons daarbij op sociale veiligheid en visievorming waarbij het accent ligt op hoe een groep een positieve groep wordt. Om de onderlinge verbondenheid en een prettige sfeer in de groep te bevorderen is het op een goede manier omgaan met feedback en complimenten helpend. Een fijne sfeer in de groep is het beste middel om pesten te voorkomen.
De kinderen in mijn speelleerklas kwamen van verschillende scholen uit de omgeving naar type basisaanbod. Sommigen zaten al enkele maanden in een eerste leerjaar, anderen dan weer in de derde kleuterklas. Duidelijke regels waren dus noodzakelijk.
https://www.meesterruben.be/speelleerklas-in-actie/861354_afspraken-aangepast-aan-de-doelgroep
Hoe maak je als leraar het verschil voor kwetsbare kinderen in je klas? Pedagoog Maai Huyse en schoolpsycholoog Caroline Vancraeyveldt zoeken het uit in de kleuterklas van juf Jelke. Hoe bouwt Jelke aan een warme, kwaliteitsvolle relatie in haar kleuterklas? En lukt dat ook met kinderen die storend gedrag stellen?
Van rode stickers tot 5 gouden gedragsregels. Die switch maakte ZAVO Zaventem toen het storende gedrag van leerlingen leek toe te nemen. Ze gingen voor een participatieve en onderzoekende aanpak. Campusdirecteur Helene De Donder: “Te veel regels? Dan reageert iedereen selectief, volgens zijn eigen allergiezone.”
Leraar Valerie Vandenberghe heeft last van een rumoerige klas. Klasgesprekken en groepswerken verlopen niet zoals het moet. “De klas lijkt wel een slecht café vol vervelende klanten”, zucht Valerie. Dus grijpt ze in. In een aantal weken tijd keert ze de klassfeer helemaal om. Hoe? Met post-its.
https://www.klasse.be/7885/hou-je-klas-onder-controle-met-post-its/