Waarom samenwerkend leren?


Waarom is samenwerkend leren belangrijk in het leerproces van een leerling? Hiervoor zijn 4 argumenten:



  1. Verbeteren van de schoolresultaten: Verschillende studies tonen aan dat coöperatief leren tot betere prestaties leidt. Coöperatieve leerstrategieën werken voor alle leeftijden, niveau’s, vakken en voor bijna alle taken beter dan de traditionele aanpak.

  2. Verkleinen van de prestatiekloof: Eén van de voorwaarden van coöperatief leren is dat zoveel mogelijk leerlingen actief aan de slag moeten zijn. Dit betekent dat niet alleen de leergierige leerlingen veelvuldig aan bod komen, maar ook de minder betrokken leerlingen krijgen evenveel kansen. Hierdoor verkleinen we de prestatiekloof.

  3. Verbeteren van de omgang tussen leerlingen uit verschillende culturen: Leerlingen met een andere achtergrond en cultuur wonen vaak in andere wijken en hebben andere economische en familiestructuren. Als er te weinig interactie is tussen de leerlingen op school, zullen deze leerlingen vriendjes zoeken waarmee ze zich het meest kunnen identificeren. Als we coöperatieve structuren gebruiken, zullen we merken dat de leerlingen elkaar ook persoonlijk gaan leren kennen en zich zo beter kunnen inleven in de leefwereld van anderen.

  4. Opheffen van de socialisatiekloof: Persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden worden steeds belangrijker in onze maatschappij, maar ze verdwijnen ten gevolge van grote sociale veranderingen. Zo leven we minder in grote familieverbanden of nauwe sociale gemeenschappen zoals die vroeger in een buurt of dorp bestonden, en oefenen we dus minder met deze persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden. Coöperatief leren vormt een tegenwicht hiervoor.