Cognitieve leerstrategieën

In dit leerpad maak je kennis met verschillende cognitieve leerstrategieën. Cognitieve leerstrategieën zijn strategieën die gebruikt worden om nieuwe informatie te verwerken. Belangrijk hierbij is dat die nieuwe informatie kan gekoppeld worden aan bestaande kennis.


Een probleem met het inzetten van leerstrategieën is dat de meest gebruikte niet altijd de meest effectieve zijn. Leerlingen weten niet vanzelf welke leerstrategieën het beste werken. Ze kiezen vaak voor leerstrategieën die eerder passief zijn: herlezen, markeren, overschrijven,...Maar om leerstof in je hoofd te krijgen moet je actieve en productieve leerstrategieën gebruiken. Het is dus noodzakelijk om als leerkracht deze strategieën aan je leerlingen aan te leren. 


Maar hoe pak je dit als leerkracht het beste aan? Aparte lessen “leren leren” volstaan niet blijkt uit onderzoek. Strategie-instructie is nodig, maar het allerbelangrijkste is dat deze strategieën dagelijks geïntegreerd worden in de klaspraktijk. 


Wat ontdek je in deze module:

  • Welke cognitieve leerstrategieën zijn effectief?
  • Verken de effectieve leerstrategieën

  • Camp, G. (22 december 2016). LEREN LEREN: Waarom kun jij je gele markeerstift beter weggooien als je écht iets wil leren?  [online video]. Geraadpleegd op 03 november 2020 via https://youtu.be/bQql45UFnp8.
  • De Wilde, B. (5 oktober 2017). “Waarom moeten we dat leren?”. Geraadpleegd op 03 november 2020 via https://www.klasse.be/103277/waarom-leren-tienerbrein-eindtermen/
  • Goossens, S. (2022, 19 september). “Met een vak ‘leren leren’ kom je er niet”. Klasse. https://www.klasse.be/251719/leerstrategieen-in-elke-les/
  • Klasse. (2020a, december 11). Waarom leren altijd lastig moet zijn // Leerstrategieën uitgelegd. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zmNIp1sl23E&feature=youtu.be
  • Klasse. (2021, 14 januari). Waarom je moet vergeten vóór je kan leren // Leerstrategieën uitgelegd. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QErngbmctEI&feature=youtu.be
  • Klasse. (2020b, december 11). Waarom nog leren als Google alles weet? // Leerstrategieën uitgelegd. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Dvo1dLBj9Gs&feature=youtu.be
  • Peeters, W. (2021). Leerzame aantekeningen maken: tips en tools. Vernieuwenderwijs. https://www.vernieuwenderwijs.nl/leerzame-aantekeningen-maken/
  • Peeters, W. (2023). Prettig leren en effectief leren: twee verschillende dingen. Vernieuwenderwijs. https://www.vernieuwenderwijs.nl/prettig-leren-effectief-leren/
  • Poster Translations. (z.d.). The Learning Scientists. https://www.learningscientists.org/poster-translations
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., Kirschner, P. A. & Arkenbout, J. L. C. (2019). Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Ten Brink Uitgevers.
  • Vanhoyweghen, K. (2018, 30 mei). Samenvatten met de Cornellmethode zorgt voor extra (leer)winst! Geraadpleegd op 9 december 2020, van https://www.adesignfor.education/2018/05/30/samenvatten-met-de-cornellmethode-zorgt-voor-extra-leerwinst/