In GO! basisschool De Trampoline in Herzele zetten ze om de maand een executieve functie in de kijker. Leerlingen leren hun aandacht krijgen, richten en volhouden. Dit is een basisvoorwaarde om te groeien in zelfsturing.
Zorgcoƶrdinator Lieve Van Wassenhove geeft een woordje uitleg in onderstaande figuur.
Meer voorbeelden van hoe ze in GO! basisschool De Trampoline, maar ook in andere basisscholen werken aan executieve functies vind je bij materiaal. Een overzicht van spellen die kunnen gebruikt worden om executieve functies in te oefenen vind je op pagina 53 en volgende van deze handreiking van het SLO.
In het GO! atheneum in Boom werken ze ook aan het versterken van de executieve functies. Leerkracht economie en wiskunde, Tine Verbruggen, legt uit hoe ze dit aanpakt in dit artikel.
Het begeleiden van de ontwikkeling van executieve functies is sowieso maatwerk. Je kan er immers niet onderuit dat dit bij leerlingen op verschillende snelheden evolueert. Je kan de ondersteuning dus niet te snel afbouwen. Hoe kan je de executieve functies van je leerlingen versterken? Klasse ontwikkelde een aantal kaarten die jou hierin kunnen ondersteunen. Als leerkracht ben je het rolmodel. Neem dus ook je eigen executieve functies eens onder de loep.