Uitvoering ondersteunen en reflectie stimuleren

Uitvoering


Leerlingen kunnen tijdens het uitvoeren van hun taak enkele hulpbronnen nodig hebben om feedback te krijgen over zowel hun product (begrijp ik alles?) als proces (zit ik op schema?) zodat ze zichzelf kunnen bijsturen.

Enkele inspiratiewerkvormen zijn terug te vinden in de toolbox van KdG Research,  
namelijk de zelfevaluatiekaarten en de brain book buddy boss


Reflecteren en evalueren  


Het is ook erg belangrijk dat leerlingen inzicht krijgen in hun leerproces, en dat je dus als leerkracht zelfreflectie bij leerlingen stimuleert. 

Er zijn verschillende manieren om dit te realiseren:



Een mooi voorbeeld hiervan vinden bij  leerkracht Li's Verheyden: “Wanneer ik mijn leerlingen een tekst laat schrijven voor een opdracht in cultuurwetenschappen, ben ik vaak teleurgesteld in het eindresultaat. Ze leren in het vak Nederlands hoe je een sterke tekst schrijft, maar passen die kennis te weinig toe bij opdrachten voor mijn vak." Daarom werk ik voor deze werkvorm samen met Bert, mijn collega Nederlands. In twee lesuren laten we leerlingen stapsgewijs een rubric opstellen. Op die manier hopen we dat ze meer inzicht krijgen in de evaluatiecriteria van een sterke tekst. Hopelijk passen ze die dan bewuster toe bij volgende schrijfopdrachten.”