Metacognitieve strategieën zetten leerlingen aan om na te denken over hun eigen leerproces, zodat ze in staat zijn om hun eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Door hier aandacht aan te besteden in jouw onderwijspraktijk kunnen leerlingen grote vooruitgang boeken.
We kunnen een onderscheid maken tussen de onderstaande strategieën. We voegen ook een aantal vragen toe die leerlingen zich stellen wanneer ze deze strategie toepassen.
Op de volgende pagina’s vind je inspiratiewerkvormen om het gebruik van deze strategieën bij jouw leerlingen te stimuleren.
Vaardigheden | Vragen die leerlingen zich hierbij stellen |
Oriëntatie en doelen stellen | Wat moet ik doen? Wat weet ik al? Welke algemene en persoonlijke leerdoelen moet ik precies bereiken? Hoe bereid ik me best voor? |
Planning | Wanneer wil ik die doelen bereiken? Hoe ga ik dat aanpakken? Welke strategieën zal ik toepassen? Welke hulpmiddelen heb ik nodig? |
Uitvoering | Zit ik op schema? Maak ik geen fouten? Begrijp ik alles? Moet ik hulp vragen? Wil ik feedback voor ik verder ga? Moet ik iemand inlichten over mijn vorderingen? |
Reflecteren en bijsturen | Wat ging goed? Wat ging niet goed? Hoe komt dat? Wat kan ik hiervan leren? |
Evalueren | Klopt mijn antwoord? Voldoe ik aan de evaluatiecriteria? |