Werken met een planning

Een hulpmiddel om de metacognitieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren is het werken met een weektaak of weekplanning. Het verhoogt de autonomie van de leerlingen en geeft hen meer inspraak in hun leerproces. Veel scholen maken hier dan ook gebruik van. 


Het werken met een weekplanning zorgt echter niet vanzelf voor betere metacognitieve vaardigheden van leerlingen. De sturing door de leerkracht met voldoende instructie en begeleide inoefening blijft cruciaal. Daarnaast is het ook belangrijk dat je als leerkracht expliciet de vaardigheden die gepaard gaan met het werken met een weekplanning aan de leerlingen aanleert.





Bij materiaal vind je nog een aantal andere voorbeelden uit het basis en secundair onderwijs. Je vindt er ook een voorbeeld van hoe het werken met een planning wordt opgebouwd van een halve dagplanning naar een weekplanning. 


Bij het opstellen van een planning hou je als leerkracht ook best rekening met effectieve leerstrategieƫn. Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen de leerstof actief ophalen, voldoende herhalen, gespreid inoefenen, onderwerpen afwisselen, woord en beeld combineren, modelantwoorden gebruiken, de opgedane kennis koppelen aan andere leerstof....?


Een schoolagenda die effectief door de leerlingen als planner gebruikt wordt en niet enkel om de lesonderwerpen in te vullen, kan de planningsvaardigheden versterken. Ook hier zal met de leerlingen ingeoefend moeten worden hoe ze hun agenda als planner kunnen gebruiken. In het GO! atheneum Zottegem laten ze leerlingen de agenda effectief als planner gebruiken. Je vindt opnieuw een voorbeeld bij materiaal.