Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Metacognitieve vaardigheden"-module.

  • Project kosmische straling

    Tijdens de STEM-lessen leren de leerlingen van GO! atheneum Zottegem hoe  ze een wetenschappelijk onderzoek moeten uitvoeren. De leerkrachten geven initieel veel sturing: stappenplannen, checklists, … Bij de laatste projecten nemen de leerlingen de regie in eigen handen. De leerkracht organiseert  wekelijks een kort overlegmoment zodat een eventuele bijsturing tijdig kan  gebeuren. 

  • Leerlingen vullen een weekreflectie in Google forms

    Leerlingen krijgen wekelijks een aantal opdrachten zelfstandig te verwerken in een weekplanning. Leerlingen geven zelf aan in een reflectiedocument of die opdrachten voltooid zijn. Indien dit niet het geval is, geven ze ook aan wat hiervan de oorzaak is. De resultaten van deze antwoorden kunnen de leerkrachten raadplegen in een dashboard, gemaakt in Google sheets. Daarna kunnen deze resultaten gebruikt worden als input voor een coachingsgesprek.

    Je vindt hier een voorbeeld van een reflectiedocument.

  • Maak gebruik van een exit ticket

    Iets nieuws uitgetest in de klas? Ontdekken of je les haar doel heeft bereikt? Met dit exit ticket van Klasse krijg je inzicht in hoe je leerlingen de les verwerken en speel je de volgende keer meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook je leerlingen een betere kijk op hun leerproces.


    https://www.klasse.be/126690/doel-les-bereikt-meten-exit-ticket/

  • Opbouwen van werken met planningsinstrumenten (pdf)

    Deze slides bevatten een voorbeeld van hoe je werken met een planning kan opbouwen in het lager onderwijs.

  • formulating objectives (pdf)

    In deze Engelse les reflecteren leerlingen zeer bewust over de leerdoelen die ze moeten behalen. Op deze manier versterken ze verschillende metacognitieve vaardigheden.

  • Tips om zelfsturing te stimuleren (docx)

    In dit document vind je enkele concrete tips en tricks om zelfsturing in je klas te stimuleren.

    Bijlage 1 in het document omvat een vragenlijst als leidraad om een gesprek te starten met je leerling over zijn of haar zelfsturende vaardigheden.
    Bijlage 2 zijn kaartjes, hulpmiddelen en tips en tricks om extra aandacht te geven aan de zelfregulerende vaardigheden. Het zijn kleine elementen binnen het klaslokaal die aanzienlijke invloed kunnen uitoefenen op het versterken van de zelfregulerende vaardigheden van je leerlingen.


    Gebruikte tools/website

    Canva.com
    Hoofdstuk 5. (z.d.). https://portal.coutinho.nl/bzs/studiemateriaal/hoofdstuk-5.html

    Govaerts, S. (2022). Zelfsturing in de klas: 11 tips. Klasse. https://www.klasse.be/195684/zelfsturing-in-de-klas-10-tips/