Een goede leeromgeving moet dus even divers zijn als zijn leerlingen. Een leeromgeving waarin kan ingespeeld worden op de sterktes en noden van leerlingen en waarin ook de competenties van leerkrachten maximaal tot hun recht komen. Het is niet de leerling óf de leerkracht centraal, maar een en-en-verhaal.
Om een krachtige leeromgeving voor zelfgestuurd leren te creëren houden we rekening met 7 leerprincipes. Deze leerprincipes maken duidelijker hoe deze leeromgeving er kan uitzien en waarop je kan inzetten als team. In deze tool hebben we de leerprincipes benoemd als 7 wegwijzers, omdat ze je wegwijs maken in het creëren van de ideale leeromgeving voor zelfgestuurd leren. Het creëren van deze krachtige leeromgeving is een ondersteuning voor het zelfgestuurd leren van de leerling, maar ook een ondersteuning voor het leerkrachtenteam omdat je je tijd en middelen efficiënter inzet, waardoor je als leerkracht veel voldoening haalt uit het lesgeven.
We sommen de 7 wegwijzers even op.
Zelfgestuurd leren…
… Moet je aanleren
… Is een groeiproces
… Hangt samen met motivatie
… Kan ook samen
… Lukt door te differentiëren
… Kan iedereen
… Is bruggen bouwen
We zoomen even in op iedere wegwijzer. Zo weet je wat er concreet mee bedoeld wordt en welke onderwijsthema’s eraan gelinkt kunnen worden.