Door je instructie gevarieerd en gericht in te zetten, kan je als leerkracht goed inzetten op differentiatie. In de "leidraad voor differentiatie als sleutel voor gelijke kansen" vinden we een aantal instructiemodellen terug die ondersteunend zijn voor convergente differentiatie. Naast een klassikale instructie is er ook aandacht voor begeleiding op maat. We laten ze jou hieronder eerst zelf eens ontdekken in de onderstaande figuur.
In deze modellen wordt het principe van "scaffolding" gebruikt. Scaffolding betekent letterlijk ‘steigers bouwen’, wat in het onderwijs wordt vertaald naar het bieden van passende ondersteuning. Aanvankelijk werk je als leerkracht zeer leerkrachtgestuurd en geleidelijk aan zet je in op meer zelfstandigheid van je leerlingen. Ze krijgen hierbij de ondersteuning die ze nodig hebben.
Je probeert hierbij telkens een stap hoger te mikken dan het niveau van de leerling. Zo bouw je aan een steiger of "scaffold" die de leerling helpt steeds verder te geraken in hun zelfstandigheid. Expert Tine Van Hoof geeft in onderstaand filmpje aan hoe belangrijk scaffolds zijn, ook bij de inzet van leerstrategieën.
Een praktijkvoorbeeld vind je alvast ook in dit artikel van Klasse waarin leerkracht Els uitlegt hoe zij aan scaffolding werkt in haar kleuterklas.