Zelfgestuurd leren moet je aanleren

Bij zelfgestuurd leren laat je geleidelijk aan je leerlingen meer verantwoordelijkheid opnemen in het leerproces. Dit betekent dat je doorgaans start met de leerstof uit te leggen en te demonstreren (modelleren). Vervolgens oefenen de leerlingen de leerstof in onder jouw begeleiding en tot slot geef je hen de kans om zelfstandig aan de slag te gaan. 


Dat zelfgestuurd leren een geleidelijk proces is dat leerlingen niet zomaar onder de knie hebben, legt Tim Surma heel duidelijk uit in het volgende filmpje van de stichting leerKRACHT.



Zowel voor leerkrachten als voor ouders kan loslaten een moeilijke oefening zijn. Nochtans is het een essentieel onderdeel van zelfgestuurd leren. Leerlingen hebben het recht om zelf te kunnen oefenen. Als leerkracht zorg je via feedback en eventueel verlengde instructie dat ze op het juiste spoor blijven. De sturing door de leerkracht blijft dus noodzakelijk. Daarmee ontstaat een gedeelde controle over het leerproces, en dat is belangrijk voor de leerprestaties, motivatie en zelfregulatie. 

Het is goed om te weten wat je kan verwachten van je leerlingen op het vlak van zelfsturing. Dit is deels ook leeftijdsgebonden. Om je leerlingen hier op een goede manier in te begeleiden, kunnen leerkrachten inzetten op het versterken van de executieve functies van hun leerlingen.