Verschillende modellen van teamteaching

  • Hoe ga je aan de slag met de modellen van teamteaching?

Om samen te werken binnen teamteaching zijn er verschillende modellen die je kan hanteren. Misschien herken je onmiddellijk welk model je als teamteacher vaak toepast of zou toepassen. Ervaren teamteachers geven aan dat het heel interessant kan zijn om ook de andere modellen eens te bekijken en in te zetten. Ook (en zeker!) als je voelt dat jullie als team even zoekende zijn, is dit een echte aanrader. Wissel gerust eens de rollen om binnen één model, zo leer je veel van elkaar. Een model zet je natuurlijk niet zomaar in: afhankelijk van wat je wil bereiken (als team en bij jouw leerlingen) en de leerlingengroep die je voor je hebt, maak je een doelbewuste keuze.


Verdere toelichting krijg je via deze interactieve figuur.



 



Je kan ook experimenteren met teamteaching zonder dat dit standaard ingeroosterd is in jouw school. Een mooi voorbeeld hiervan zijn vlinderleraren die in verschillende vakken bijspringen om vakinhouden concreet te maken. Maar je kan ook samen met een andere leerkracht bekijken of je bepaalde taken vakoverschrijdend kan aanpakken. Op die manier maak je al eens kennis met het principe van teamteaching en kan je de voordelen zelf ontdekken.



Directeur Evelien Degros verduidelijkt nog even dat de manier waarop zij tewerk gaan in principe geen extra lesuren kost: 


"Je moet sowieso uren vrij maken om de doelen te halen. Alleen worden ze bij ons op school niet ingeroosterd en zijn ze door de leraren in onderling overleg te plannen. Daardoor komt er ruimte vrij in het lessenrooster. Indien de school echt wil, kan ze ervoor kiezen om daar dan niets te plannen. Op die manier is er geen meerkost. Bij ons plannen we de uren zelfregulerend leren. We hebben trouwens vlinders voor Nederlands, artisitieke vorming, ict en zelfregulerend leren (werken aan metacognitie volgens het model van Zimmerman maar dan vakoverschrijdend)."