Waarom kiezen scholen en leerkrachten voor teamteaching?

We gingen langs bij juf Eveline en juf Klaartje, zij doen sinds kort aan teamteaching in het vijfde en zesde leerjaar. We waren benieuwd naar hun antwoord op de volgende vragen: 


  • Welke meerwaarde zien jullie in teamteaching?

  • Zien jullie ook valkuilen in teamteaching?

  • Welke tips hebben jullie voor leerkrachten die starten met teamteaching?




Niet enkel juf Eveline en juf Klaartje zien de voordelen van teamteaching. In onderstaand filmpje hoor je zowel leerkrachten als leerlingen vertellen over hun ervaring met teamteaching. 


Dit is wat leerlingen ervan vinden:

  • “Ik vind het fijn dat de juf de ruimte en tijd heeft om mij één op één begeleiding te geven.”  


Teamteaching geeft leerkrachten de mogelijkheid om zich gemakkelijker te richten op de individuele ontwikkeling van een leerling.


  • “We starten steeds met een korte instructie van de juf in de instructieruimte. Daarna mogen we zelfstandig de leerstof verwerken op eigen tempo. Eén of meer leerkrachten begeleiden ons dan hierbij. Hebben we nog een vraag, dan kunnen we altijd terugkeren naar de instructieruimte om de uitleg nog eens te horen”.


De rol van de leerkrachten is veranderd van didacticus naar coach. Dit geeft een positief effect bij leerlingen om zelf hun leerproces te sturen en zelf tot oplossingen te komen.



En ook leerkrachten delen hetzelfde enthousiasme:  

  • “Doordat we met twee of meer voor een klas staan, kunnen we de leerlingen opsplitsen in niveaugroepen. Zo kunnen niveauverschillen beter worden opgevangen. Wij kunnen dan meer tijd besteden aan de leerlingen die een duwtje in de rug nodig hebben of leerlingen die meer uitdaging willen.” 


Deze individuele begeleiding richt zich eigenlijk niet alleen op de vakinhoud, maar ook op het bijbrengen van vaardigheden die nodig zijn om opdrachten tot een goed einde te brengen. De begeleiding van docenten op individueel niveau leidt tot het bevorderen van zelfsturing bij leerlingen. 


  • “We kunnen putten uit een eindeloos assortiment aan werkvormen doordat je met twee bent of meer. Eerst krijgen leerlingen instructie in de instructieruimte, dan werken ze zelfstandig of met klasgenoten samen aan hun weekplanning. En erna kunnen ze aan andere projecten werken naar eigen interesse. Er wordt ook gebruik gemaakt van de buitenruimtes of gang. We leren als leerkracht ook van elkaar en dit willen we ook meegeven aan onze leerlingen dat ze heel veel van elkaar kunnen leren.”


De leerkrachten gaan zich positief ontwikkelen in het bieden van ruimte aan hun leerlingen. De setting geeft de leerling meer vrijheid om zelf keuzes te maken in het leerproces, om tot een betere samenwerking te komen met hun klasgenoten en te leren van elkaar.