Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Differentiatie: hoe en wat?"-module.

  • Activiteitenplanner (docx)

    Met behulp van de activiteitenplanner kan ik flexibel en bewust omgaan met ambitieuze uitdagingen. De sterkere leerlingen worden uitgedaagd doordat ze dankzij de activiteitenplanner voor een stuk zelfstandig aan de slag kunnen en alle leerlingen kunnen op hun eigen tempo werken.  De leerling kan zelf zijn leerproces in handen nemen en er een actieve rol in spelen.

    Op deze manier wordt zowel de leerlingen met noden individueel aangestuurd plus de sterkere leerlingen worden uitgedaagd. Door de leerdoelen in leerlingentaal uit te leggen en de link naar hun leefwereld te maken, zal dit hun leermotivatie verhogen.

  • Klasse: werken op 4 sporen

    In de Sancta Maria Basisschool in Leuven werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen werken op hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. In de zesde klas van juf Himsha zijn ze er helemaal mee weg.

  • Klasse: een 3-sporenbeleid voor wiskunde

    Toen de leerlingenresultaten voor wiskunde zienderogen achteruit gingen, ondernam het team van Basisschool Erasmus in Deinze actie met een logische leerlijn, een driesporenbeleid en een kangoeroeklas. Met succes. “De resultaten verbeteren elk jaar”, vertellen Franky Feys en Tim Dhuyvetter. Meer lezen



  • Klasse: Flexibele leerweg, flinke leerwinst

    Wat, hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren? Dat pakken ze in basisschool Sint-Camillus flexibel aan. “We bereiken meer met onze leerlingen. En die extra leerwinst neemt jaar na jaar toe.” vertelt directeur Ilse Martens. Hoe tekent haar team soepele leerwegen uit die goed zijn voor leerlingen én leraren? 


    Lees het artikel

  • Flexibele indeling van groepen

    Juf Laila en juf Karen, leerkrachten uit de GO! basisschool Klim Op in Zandbergen, kiezen voor flexibel groeperen als uitgangspunt in hun lesgeven.


    Leerlingen krijgen gedurende de week instructielessen die ze tijdens de dagplanning moeten verwerken. Aan de hand van:

    • - de juf die instructie geeft,
    • - de juf die een aantal opdrachten rond die instructie geeft, 
    • - de leerlingen die oefeningen maken op het whiteboard vooraan en directe feedback krijgen 


    krijgen de leerlingen zelf een idee van hoe goed ze de instructie begrepen hebben. De leerlingen duiden op hun dagplanning aan welk spoor ze volgen: 

    • - BOOM: alles is begrepen en lukt perfect snel/goed
    • - WOW: ik begrijp het maar moet mijn tussenstappen en denken maken
    • - POW: ik heb nog extra instructie nodig van de juf en sluit aan bij de instructieles vooraleer ik aan die taak begin


    Leerlingen duiden na de taak aan hoe dit is verlopen adhv een smiley. De juf bespreekt dit nadien met de leerling.