Waarom moeten we dat leren?

We staan even stil bij de meest gestelde vraag in onderwijs: "Meneer (of mevrouw) waarom moeten we dat leren?". Een vraag waar je misschien wat moedeloos van wordt, maar toch blijft het belangrijk om te blijven investeren in goede antwoorden op deze vraag. Jelle Jolles legt in Klasse uit waarom:


“Als leraar kan je de vraag het best beantwoorden. Vertel je leerlingen waarom (ook saaie) leerstof belangrijk is, waarom je voor een bepaalde aanpak kiest. Dat is niet altijd gemakkelijk. En dat betekent zeker niet dat je compromissen moet sluiten en leerstofonderdelen minder diepgaand moet aanpakken omdat je leerlingen het anders niet ‘leuk’ vinden.”


“Probeer leerlingen ook niet te overtuigen dat alles wat ze moeten leren ’toch een beetje leuk is’. Wees eerlijk: wat leerlingen ‘domme’ leerstof vinden, is soms essentieel om verder te komen op school en in de maatschappij. Zonder die ‘saaie’ theorie haal je dat felbegeerde rijbewijs terecht niet.”


Recentere varianten van deze vraag zijn: "wat is het nut van die opdracht als ze ook uit ChatGPT rolt?", "waarom moet ik dat uitrekenen, als ik dat met Photomath of Geogebra kan doen?"... Hoe meer leerlingen omringd worden door allerlei technologische hulpmiddelen, des te belangrijker is het om in te zetten op hun zelfsturing. Laat hen niet blindelings vertrouwen op hulpmiddelen, maar leer hen vooral het belang aan van te blijven investeren in de ontwikkeling van hun eigen brein. Waarom investeren in kennis belangrijk blijft legt Tim Surma uit in het onderstaande filmpje.