Een voorbeeld uit de praktijk van het eerste leerjaar bij juf Jarle

In dit interview legt Juf Jarle uit hoe zij binnenklasdifferentiatie aanpakt in haar klas. Ze werkt hiervoor met het ABC-model.





Hoe start je jouw dag?

“Ik start mijn dag met 2 instructies, over taal en over rekenen. Dat zijn korte instructies op spelend niveau of om iets te herhalen.”

Hoe organiseer je dit in je klas?

" Er wordt gewerkt met 3 niveaugroepen. Deze groepen schuiven door in een doorschuifsysteem. Het systeem heeft 3 tafels: De instructie, spelend leren en zelfstandig werken."

"In de voormiddag wordt er 3 keer doorgeschoven, zodat elke groep aan elke tafel is langs geweest. De minder sterke groep komt eerst naar de instructie, terwijl de sterkste groep dan aan de zelfstandige tafel zit."

"De sterkste groep komt als laatste naar de instructie wanneer de minder sterke groep aan de zelfstandige tafel zit. “Wanneer de sterkste groep aan de instructietafel zit kan ik sneller zeggen: ik laat jullie los. Zo kan ik dan bij de zelfstandige tafel ook eens gaan kijken”

Wat is voor jou de meerwaarde van het ABC-model?

"De meerwaarde van het ABC-model ligt bij de begeleiding van alle leerlingen. De leerlingen komen in kleinere groepen bij de instructie, waardoor ze allemaal verplicht zijn om op te letten en actief mee te werken. De instructie kan variëren naargelang de sterkte van de groep aan de instructietafel."