Over welke vormen van differentiatie in de klas effectief zijn, maakte de kennisrotonde deze zeer overzichtelijke infographic. 3 luiken komen in deze infographic aan bod:
Voor wat betreft het niveau van leraren, blijkt het uit onderzoek dat de beste effecten worden bereikt als leraren de leerlingen vertrouwen en uitdagen (en ze aanmoedigen om diep na te denken en problemen op te lossen), hoge verwachtingen hebben van leerlingen, leerlingen stimuleren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het leerproces, na te denken en het leren te toetsen en te evalueren, en leerlingen te laten ervaren dat ze zelf tot verdere groei kunnen komen (zie Hattie, 2014). Welke vorm van maatwerk zij daarvoor kiezen, lijkt daarbij dus minder van belang te zijn.
Het komt er dus op aan, om in concrete situaties en bij een concrete (groep) leerling(en) te bepalen wat deze leerling(en) op dit moment nodig heeft (hebben), om een stap verder te komen en te groeien. De houding van leraren en schoolleiders opzichte van leren en onderwijzen en ten opzichte van differentiëren en omgaan met verschillen, zijn daarbij belangrijk. Verwant hiermee omschrijft het National Research Center on the Gifted and Talented de term differentiatie als een proces waarmee leraren het leren van leerlingen bevorderen (in van der Valk, 2014).
Het belang van de groepsindeling nemen we op de volgende pagina onder de loep. Meer info hierover vind je ook in de wegwijzer 'samen' in de module 'samenwerkend leren'.
Over het belang van variatie en ICT als hulpmiddel bij differentiatie kan je meer ontdekken in de volgende modules van deze wegwijzer.