Hoe pak je een coachingsgesprek aan?

In onderstaand filmpje legt Jana De Geyter, pedagogisch coördinator van het GO! atheneum Geraardsbergen, uit hoe zij coaching op school aanpakken.



Om een effectief coachingsgesprek te voeren is het belangrijk dat je een aantal gesprekstechnieken beheerst. Verbindend communiceren ligt hierbij aan de basis. 


Verbindend communiceren doe je door middel van empathisch luisteren en je empathisch uit te drukken. 

  • Bij empathisch luisteren peil je naar het "gevoel" en de "behoefte" van de ander. De ander voelt zich zo gehoord en begrepen. Door het verhaal van de leerling samen te vatten, controleer je of je het goed begrepen hebt.  "Klopt het dat je je …voelt omdat je nood hebt aan…?"

  • Bij zich empathisch uitdrukken verwoord je "je gevoel" en "behoefte" zonder dat je iets eist van de ander.  "Ik voel me.. Ik heb behoefte aan..."


In dit artikel van Klasse vind je 6 ezelsbruggetjes om verbindend te communiceren. Je kan deze onthoudkaart printen als geheugensteun.