Goede afspraken maken goede vrienden

"Alles werkt wel ergens, maar niets werkt overal" (Dylan Williams)

Regels en afspraken zijn nodig om structuur en rust te brengen. De perfecte set regels die in alle omstandigheden zullen zorgen voor een strak klasmanagement bestaat weliswaar niet. Je zal je regelmatig opnieuw over de regels moeten buigen. De context en het gedrag van leerlingen is immers veranderlijk. Wanneer je aan teamteaching doet is het essentieel dat je de regels ook als team opstelt, zodat je samen aan hetzelfde zeel kan trekken. Regelmatig de regels herhalen en zelfs expliciet aanleren zal nodig zijn. Blijf ook uitleggen dat deze regels in hun voordeel zijn en niet om hen het leven zuur te maken. Via een poster in de klas de regels en afspraken visualiseren kan hierbij een goed hulpmiddel zijn. 


Naast regels en afspraken zijn ook routines van belang. Wat is het verschil eigenlijk tussen regels, afspraken en routines?






Goed gedrag moet je dus expliciet aanleren en inoefenen. Hoe belangrijk dit is, legt campusdirecteur Helene De Donder uit in dit artikel


 “We gaan er vandaag niet zomaar vanuit dat leerlingen allemaal een thuis hebben waar ze goed gedrag aanleren of dat ze gehoorzamen omdat een leraar het 1 keer vraagt. Net als leerstof leer je gewenst gedrag door te oefenen. Desnoods stappen we 4 keer heen-en-weer naar het lokaal. Pas als niemand de stilte breekt, stoppen we.”


Weten de leerlingen wat het gevolg is als ze een bepaalde regel, afspraak of routine niet naleven? Zorg dat deze koppeling er is. Zo creëer je duidelijkheid en is er minder kans op discussie. Hier kan je met een maatregelenladder werken.