Wanneer je aan startende leerkrachten vraagt wat ze het meest uitdagend vinden, krijg je steevast het antwoord: “klasmanagement”. Maar ook meer ervaren leerkrachten geven soms aan dat ze moeite hebben om bepaalde klasgroepen in de hand te houden. Hoe komt het dat traditionele machtsrelaties steeds moeilijker te handhaven zijn? Moeten we met zijn allen niet gewoon terug strenger worden?
Prof. Paul Verhaeghe legt uit waarom dit niet zo evident is in het onderstaande filmpje.
Prof. Verhaeghe verwijst naar de term nieuwe autoriteit. Niet de macht die je als leerkracht hebt is van belang, wel het gezag. Gezag en macht zijn 2 verschillende dingen. Macht heb je bijvoorbeeld doordat je een straf kan uitdelen, maar dit betekent niet dat je ook gezag uitoefent. Gezag krijg je vooral door eerlijk, duidelijk, consequent en authentiek te zijn. Om dit te kunnen realiseren heb je de steun nodig van je collega's en directie. Zeker in teamteaching is het creëren van gezag een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het hele team. Het is belangrijk dat de neuzen hierbij in dezelfde richting staan.
Wat zijn nu de belangrijkste pijlers voor een nieuwe autoriteit of verbindend gezag? Die vinden we bij Haim Omer, docent hoogleraar psychologie aan de universiteit van Tel Aviv.
We merken uit cijfers over spijbelen en schooluitval dat de coronaperiode zijn sporen heeft nagelaten op het vlak van betrokkenheid en aansluiting bij school, althans bij een deel van de leerlingen. Inzetten op die positieve relatie en verbindend gezag, om op die manier leerlingen terug aansluiting te laten vinden bij hun schoolloopbaan is dus belangrijker dan ooit!