Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Samenwerkend leren"-module.

  • Samen een sprookje schrijven (pdf)

    Leerlingen mogen hun fantasie de vrije loop laten en samen een sprookje schrijven. Ze krijgen keuze uit een aantal elementen, maar mogen ook zelf elementen toevoegen.  


    #secundaironderwijs #Nederlands #samenwerkendleren


  • Placemat (pdf)

    In het derde leerjaar in GIBO de Rozelaar in Serskamp gaan de leerlingen een brief schrijven naar een basisschool in Martinique. Ze schrijven over de natuur in België. Dit hebben ze de voorbije weken geleerd.

    #lageronderwijs #samenwerkendleren

  • Teamrollen (pdf)

    Tijdens een leerwandeling over de natuur werkte een leerkracht van het 3e leerjaar met teamrollen. 


    #lageronderwijs #samenwerkendleren

  • Een verzinsel vertellen (pdf)

    In groepjes van 4 leerlingen gaan leerlingen elk een verhaal verzinnen en vertellen aan de klas. Eén van de leerlingen vertelt de waarheid, de rest vertelt een verzinsel. 


    #lageronderwijs #samenwerkendleren

  • VR-KUUB

    Samenwerkend probleemoplossen in VR.

    VR-KUUB is een VR-toepassing die ICT-vaardigheden, communicatie, samenwerken en leren leren samenbrengt. Eén leerling zit in een virtuele omgeving en moet daar een puzzel oplossen, die leerling kan deze puzzel niet alleen oplossen en moet hulp vragen aan zijn medestudenten. Enkel door goede communicatie kan de puzzel opgelost worden. De tool is ontwikkeld door GO! scholengroep 20 en kan gratis gebruikt worden door andere scholen.


    Meer informatie op https://web.vr-kuub.be/

  • 5 coöperatieve werkvormen die je direct kan toepassen

    Je stelt een vraag en je krijgt altijd diezelfde vingers te zien. Hoe krijg je ál je leerlingen actief? Leraren Stefanie en Wendy selecteren 5 coöperatieve leerstrategieën die je meteen kan uittesten. Neem een kijkje in volgend artikel van klasse: https://www.klasse.be/131998/cooperatieve-leerstrategieen/.


  • Sorteren van woorden (pdf)

    In deze activiteit moeten leerlingen op zoek gaan naar woorden: eerst individueel, dan kijken ze samen hoe ze de woorden kunnen groeperen. Ze geven daarbij een reden en bespreken samen of dit klopt.

  • In twee cirkels staan (pdf)

    Een leerkracht van het derde leerjaar werkt soms met twee cirkels om elkaar constructieve feedback te geven.

  • Werken met expertgroepen (pdf)

    An Van de Wiele van GO! atheneum Zottegem werkt soms met expertgroepen. Zo deed ze ooit een expertenles geomorfologie voor het vak aardrijkskunde. 

  • Klasse: Zo maak je van groepswerk meer dan gekakel

    Groepjes van maximaal 5 leerlingen, taken verdelen, een tijdlimiet opleggen … De basisregels voor groepswerk ken je ongetwijfeld. Maar om van groepswerk een echt leerproces te maken, moeten je leerlingen kunnen luisteren, elkaar vragen stellen en argumenten geven. Met die vaardigheden word je niet geboren, je moet ze leren op school. Ontdek hoe groepsgesprek dan echt rendeert. 

    Lees het artikel


  • Klasse: Digitaal groepswerk: “Je geeft makkelijker tussentijdse feedback”

    “Leerlingen leren het meest van elkaar, met de leraar als coach”, zegt Emanuela van het Inspirocollege over groepswerk. Maar wat als dat digitaal moet? Mis je dan iets essentieels? Biedt het ook voordelen? En is het ook bij contactonderwijs een sterke werkvorm? Katrien Bernaerts (Toll-net) vindt van wel. 


    Lees het artikel

  • Klasse: Hoe maak je samenwerk in je klas sterk

    Caroline Merckx, leraar eerste leerjaar Leerlabo Westerlo: “Zonder samenwerken red je het niet in onze maatschappij. Kijk maar op school: de klasdeuren gaan vaker open en lessen worden beter. Maar dat talent komt niet zomaar aanwaaien. Daarom stimuleren we samen leren al bij onze jongste leerlingen met een doorschuifsysteem of matrix. Iedereen wordt telkens voor 1 of 2 weken gekoppeld aan een andere klasgenoot. Want ook met kinderen die je niet automatisch opzoekt, moet je kunnen samenwerken.”


    Lees het artikel