Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Formatief handelen"-module.
Kyara De Vos, leerkracht Nederlands in het Atheneum Herzele, werkt steeds volgens hetzelfde principe voor schrijfopdrachten:
Lenka Vander Meeren, leerkracht in het Atheneum Herzele, gebruikt de werkvorm 'exit ticket' tijdens natuurwetenschappen om te achterhalen wat de leerlingen geleerd hebben na het geven van de instructie.
Zo verzamelt Lenka informatie om de instructie aan te passen aan de leerbehoeften van de leerlingen. Als exit ticket moeten de leerlingen een onderzoeksvraag in eigen woorden opstellen over de geziene leerstof.
Juf Laila, leerkracht in GO! Basisschool Klim Op Zandbergen, voorziet een stappenplan voor haar leerlingen om een windwijzer te maken. De leerlingen gaan hun eerste ontwerp uittesten en gaan zichzelf verbeteren door het maken van een tweede ontwerp. Tot slot evalueren ze hun eigen creatie.
Dankzij wisbordjes werkt iedereen mee.
In deze padlet vind je verschillende uitgewerkte voorbeelden voor diverse vakken (wiskunde, Frans, Natuurkunde,...) die mooi het proces schetsen van formatief handelen.
Delenderwijs zorgde voor een mooi voorbeeld van een reflectieformulier na een eerste toets zodat je als leerkracht kan aangeven wat jouw verwachtingen zijn, maar ook aan je leerlingen feedback kan vragen over de toets. Dit is een voorbeeld van het reflectieformulier en je kan er ook zelf een kopie van nemen.
Christophe Keyenberg (Heilig Graf, Turnhout) benut de kracht van toetsen elke les. “Ik start altijd met 5 minuten voorkennis activeren, en Quizlet gebruiken we in de klas én op afstand.” Expert Kristel Vanhoyweghen (ExCEL) legt uit waarom je leerlingen leren uit elke oefentoets.