Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Formatief handelen"-module.

  • Alles over het gebruik van rubrics (pdf)

    Je vindt hier inspiratiemateriaal hoe je een rubric opstelt en hoe je het kan inzetten tijdens de les.

  • Voorkennis activeren op basis van misconcepties of opdrachten (pdf)

    Hoe kunnen (huiswerk)opdrachten kunnen helpen om het leerdoel te bereiken? En hoe kan je omgaan met misconcepties bij activeren voorkennis?

  • Hoe laat je leerlingen luisteren tijdens de instructie? (pdf)

    Vragen en kleine opdrachten die een beeld geven over het effect van de uitleg.

  • Formatieve aanpak voor schrijfopdrachten (pdf)

    Kyara De Vos, leerkracht Nederlands in het Atheneum Herzele, werkt steeds volgens hetzelfde principe voor schrijfopdrachten: 

    • 1. Leerlingen leren tijdens het instructiemoment en ook in hun weekplanning de inhouden taalbeschouwing en vaardigheden die ze nodig hebben (in dit geval: de aanhalingstekens, leren schema's maken en samenvatten).
    • 2. Leerlingen maken oefeningen op voorgaande zaken en worden bijgestuurd waar nodig.
    • 3. Leerlingen starten aan de schrijfopdracht volgens het OVUR model. Als eerste gaan ze zich oriënteren en voorbereiden: ze moeten een voorbeeldopdracht bekijken en de belangrijkste criteria eruit halen.
    • 4. Nadien somt de leerkracht de criteria op die belangrijk zijn.
    • 5. Tot slot bekijken ze de evaluatiecriteria en volgen een stappenplan om de opdracht te maken. Taalbeschouwing en vaardigheden worden hier geïntegreerd in de opdracht.
    • 6. Leerlingen dienen de opdracht in.
    • 7. De leerkracht geeft formatieve feedback, aan de hand van rubrics en extra uitleg + kleurencode (bv. rood is spellingsfout, blauw is zinsbouw, oranje is herhaling...).
    • 8. Leerlingen bekijken de feedback en passen hun opdracht aan.
    • 9. Leerlingen vullen de zelfreflectie aan (bij groepsopdrachten ook peerevaluatie).
    • 10. Leerlingen dienen een tweede maal in, ditmaal als summatieve evaluatie.
  • Exit ticket in natuurwetenschappen

    Lenka Vander Meeren, leerkracht in het Atheneum Herzele, gebruikt de werkvorm 'exit ticket' tijdens natuurwetenschappen om te achterhalen wat de leerlingen geleerd hebben na het geven van de instructie. 


    Zo verzamelt Lenka informatie om de instructie aan te passen aan de leerbehoeften van de leerlingen. Als exit ticket moeten de leerlingen een onderzoeksvraag in eigen woorden opstellen over de geziene leerstof.

  • Kijkwijzer om zichzelf bij te sturen (pdf)

    Juf Laila, leerkracht in GO! Basisschool Klim Op Zandbergen, voorziet een stappenplan voor haar leerlingen om een windwijzer te maken. De leerlingen gaan hun eerste ontwerp uittesten en gaan zichzelf verbeteren door het maken van een tweede ontwerp. Tot slot evalueren ze hun eigen creatie.

  • Wisbordjes in de klas

    Dankzij wisbordjes werkt iedereen mee.

  • Praktijkvoorbeelden verzameld door Valentina Devid van Toetsrevolutie

    In deze padlet vind je verschillende uitgewerkte voorbeelden voor diverse vakken (wiskunde, Frans, Natuurkunde,...) die mooi het proces schetsen van formatief handelen.


    https://padlet.com/vdevid/uitgewerktevoorbeeldenfh

  • leerlingen maken een foutenanalyse (pdf)
  • Reflectie bij een toets

    Delenderwijs zorgde voor een mooi voorbeeld van een reflectieformulier na een eerste toets zodat je als leerkracht kan aangeven wat jouw verwachtingen zijn, maar ook aan je leerlingen feedback kan vragen over de toets. Dit is een voorbeeld van het reflectieformulier en je kan er ook zelf een kopie van nemen.

  • Klasse: Toetsen als effectieve leerstrategie

    Christophe Keyenberg (Heilig Graf, Turnhout) benut de kracht van toetsen elke les. “Ik start altijd met 5 minuten voorkennis activeren, en Quizlet gebruiken we in de klas én op afstand.” Expert Kristel Vanhoyweghen (ExCEL) legt uit waarom je leerlingen leren uit elke oefentoets. 


    Lees meer